Monday, July 13, 2009

Terjemahan Muqaddam JUZ AMMA

Menghasilkan buku, kongsi kebaikan

Dipetik dari:
SINAR HARIAN - 27 Jun 2009

REZEKI memperoleh anak sulung cetuskan usaha seorang bapa hasilkan sebuah buku panduan mudah pelajari cara membaca dan fahami al-Quran (Juz Amma). Orang yang dimaksudkan ialah Muhammad Nazir Mohammed Khalid, pensyarah elektronik di Universiti Industri Selangor (Unisel).

Pada awalnya, anak kelahiran Pulau Pinang cuba menghafal Juzul Amma sejak menerima kehadiran anak pertamanya, Muhammad Azri yang lahir pada 17 April 2005.

Saya teringat kata seorang rakan dari Indonesia yang mengatakan jika anak hendak masuk sekolah perlu pandai hafal Juzuk Amma. Jadi, saya terpanggil untuk cuba menghafal dan mengamalkan surah-surah tersebut, sebelum mengajar anak berbuat demikian.

“Dari situ, saya mula menulis pada akhir tahun 2007. Namun isteri saya, Noor Malawati Awang telah sarankan saya untuk menulis ayat-ayat al-Quran menggunakan komputer agar tulisan tersebut nampak lebih cantik dan boleh dikongsi dengan orang lain.”


Pada bulan Januari 2008, Muhammad Nazir dengan kerjasama abangnya, Ustaz Mohammad Najib, guru agama dan tahfiz dari Bukit Mertajam dan adik iparnya, Kamal Rul Ariffin Awang yang mahir dalam bidang komputer serta rakannya, Mohd Azim Sardan yang mahir dalam tulisan Jawi, telah berusaha menghasilkan buku berjudul Terjemahan Muqaddam Juz Amma.

Usaha membukukan hasil penulisan tersebut mengambil masa hampir setahun, sehinggalah mendapatkan kelulusan perakuan betul pruf daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN). Muhammad Nazir kemudiannya menghubungi syarikat penerbitan buku Alaf 21 melalui saranan seorang rakan sekerjanya, Mohd Karimi.

Bermula dari situ, buku Terjemahan Muqaddam Juz Amma secara Lafziyah Melayu-Inggeris – Jawi berserta tajwid akhirnya berjaya diterbitkan oleh Karya Bestari pada pertengahan Jun ini. Kini buku tersebut menjadi salah satu daripada 200 judul buku terbitan Alaf 21, Buku Prima dan Karya Bestari pada Pesta Buku Alaf 21 yang berlangsung pada 26 – 28 Jun.

Pesanan melalui POS adalah PERCUMA !

Penghantaran bagi kawasan - Klang, Pelabuhan Klang, Shah Alam, Bukit Tinggi dan Sri Andalas adalah PERCUMA !



Sila emel kepada - mohamad.feroz@gmail.com



Atau sila hubungi saya di nombor telefon bimbit - 019 2254910.




TERJEMAHAN MUQADDAM
Harga: RM30
ISBN: 978-967-86-0333-1

No comments:

Post a Comment